Monday, February 7, 2011

cepatkan shutdown, reboot, logoff microsoft windows

komputer anda terlalu lambat untuk di restart , shutdown atau logoff atau apa-apalah kadang-kadang kena tunggu 2-3 minit dahulu baru boleh cabut plug. Keadaan ini biasanya berlaku bila anda biasa install dan uninstall berbagai software dengan itu terlalu banyak program berjalan apabila anda memulakan komputer. Pada hari ini saya akan menunjukkan cara mudah tanpa freesoftware atau registry tool bagaimana menghentikan aplikasi yang berjalan tanpa membuka task manager. Ini dipanggil DoItYourself(DIY) registry editor tweak. Saya telah menggunakan berbagai registry cleaner editor dan berbagai tools dan registry editor yang terbaik setakat ini adalah regtweak. kalau yang berbayar mungkin lebih baik saya tak pastilah tetapi setakat yang pernah saya gunakan registry tools , atau registry cleaner, regtweak adalah  windows registry yang terbaik untuk windows xp, windows 7. Pada macintosh komputer dari apple saya tak pernah jalankan.


Berikut adalah cara-cara tweak registry supaya komputer cepat shut down, log off atau restart:
1 Mulakan registry editor
2 cari HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop
WaitToKillAppTimeout dan setkan nilai registry tu kepada 500.
500 itu bermaksud masa yang diambil untuk hentikan semua aplikasi yang berjalan adalah kurang 500 milisaat =.>

3 kemudian cari HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop
AutoEndTasks dan setkan nilai registrynya kepada 1

4 cari HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop
HungAppTimeout dan setkan nilai kepada 500 juga

5 cari HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop
MenuShowDelays dan setkan nilai registrynya kepada 0

6 dah siap dan restart komputer anda, harap berjayalah

jika anda tidak sukakan DIY registry editor anda boleh gunakan cuba menggunakan portable freeware software registry editor, cleaner  kegemaran saya dan anda boleh teroka sendiri

No comments:

Post a Comment

   Site Map

Text Link Advertising